Cukier w diecie dzieci

Data dodania: 2021-03-13

Mimo coraz większej świadomości i edukacji, słodycze w dalszym ciągu znajdują się w diecie naszych dzieci w za dużych ilościach. Jest to spowodowane łatwym dostępem do słodkości oraz złymi nawykami żywieniowymi. Bardzo często dziadkowie kupują dzieciom słodycze – nie będąc świadomymi konsekwencji wynikających z ich nadmiernego spożycia przez wnuki. Pamiętajmy również, że słodycze oprócz dużej zawartości cukru, zawierają duże ilości niekorzystnych tłuszczów.

 

Ile cukru spożywają nasze dzieci?

Zdecydowanie za dużo i niestety z roku na rok coraz więcej. Zgodnie z danymi GUS, w 2017 r. (ostatnie badania) roczne spożycie cukru w Polsce wynosiło 44,5 kg na 1 mieszkańca. W roku 2008 spożycie to wynosiło 38,4 kg.

Dane pokazują również, że na przestrzeni 10 lat (2008-2017) spadło co prawda spożycie nieprzetworzonego cukru (zwykłego cukru białego), ale znacząco wzrosło spożycie cukru pod innymi postaciami - cukru zawartego w napojach, słodyczach, gotowych potrawach, jogurtach owocowych, serkach itp. Nietrudno zauważyć, że to właśnie dzieci często spożywają takie produkty, zabierając je na przykład do szkoły na drugie śniadanie. Równie często rodzice czy dziadkowie, nie są świadomi, że pod postacią „zdrowego” batonika czy „soku” (który tak naprawdę jest napojem) kryje się prawdziwa bomba cukru.

W standardowej diecie (ok. 2000 kcal na dzień) nie powinno być więcej niż 50 g cukrów prostych*. Na cukry proste składają się cukry naturalnie występujące w produktach takich jak owoce czy nabiał, ale również cukry dodane, czyli takie które producenci dodają do produktów nie tylko pod postacią cukru, ale także syropów np. glukozowo-fruktozowego (żywność przetworzona, napoje, słodycze). Ilość cukrów dodanych w diecie nie powinna przekraczać 25g*. Czytajmy więc etykiety i wybierajmy mądrze.
*normy WHO

 

Jakie produkty zawierają największe ilości cukru?

Napoje i słodycze

Słodkie napoje kolorowe stanowią znaczące źródło cukru w diecie dzieci i zawierają spore ilości kalorii. Wypijając taki napój nie zdajemy sobie sprawy, że wypita przed chwilą szklanka zawierała tyle kalorii, ile powinno zawierać drugie śniadanie czy przekąska. Co gorsza, nie zaspokoimy wypitym napojem uczucia sytości sprawiając, że po jego wypiciu dziecko zaraz sięga po coś do zjedzenia. Słodycze natomiast są niekwestionowanym liderem, jeżeli chodzi o zawartość nie tylko cukru, ale również tłuszczów i to w zdecydowanej większości tych niezdrowych.

Poniżej zawartość cukru w niektórych napojach i słodyczach:

  • Mała butelka (0,5 l) napoju kolorowego typu jabłko-brzoskwinia - 48 g cukru
  • Mała butelka (0,5 l) wody smakowej truskawkowej - 23 g cukru
  • Puszka (330ml) napoju typu cola - 35 g cukru
  • Puszka (250ml) napoju energetycznego - 27 g cukru
  • Butelka (400ml) jogurtu pitnego truskawkowego - 45 g cukru
  • Baton Milky Way (22g) - 14 g cukru
  • (3 kostki) mlecznej czekolady - 10 g cukru
  • Rogalik z czekoladowym nadzieniem (65g) - 27 g cukru

Porównując przytoczone zawartości cukru, do dziennych limitów spożycia rekomendowanych przez WHO widzimy, że spożywając w diecie takie produktu bardzo łatwo jest przekroczyć normy.  Pamiętajmy również, że są to oczywiście cukry dodane, które powinny być w naszej diecie na znacznie niższym poziomie. Zwróćmy szczególną uwagę na zawartość cukru w truskawkowym jogurcie pitnym, który często błędnie, może być określany przez rodziców czy dziadków jako produkt zdrowy.

 

Jakie są skutki zbyt dużego spożycia cukru przez dzieci?

Największym problemem jest nadmierna masa ciała: 31% chłopców i 20% dziewcząt do 20 roku życia ma nadwagę, z kolei otyłość dotyka 13% chłopców i 5% dziewcząt.
Otyłość jest bezpośrednim czynnikiem ryzyka dla cukrzycy typu II oraz zaburzeń lipidowych. Problemy te kiedyś występowały głównie u dorosłych, a obecnie coraz częściej pojawiają się wśród dzieci. Otyłe dzieci częściej niż inne dzieci doświadczają problemów psychologicznych, związanych z niską samooceną, zaburzeniami zachowania, brakiem koncentracji czy zachowaniami agresywnymi.
Warto wspomnieć również o próchnicy zębów, która także jest skutkiem nadmiernego spożycia cukru przez dzieci.

 

Jak ograniczyć cukier w diecie naszych dzieci?

Oto kilka porad, które pomogą w ograniczeniu spożywanego cukru:

  1. Spożywajcie posiłki regularnie, o wyznaczonych porach - pomoże to ograniczyć niepotrzebne podjadanie słodyczy.
  2. Nie kupujcie do domu słodkich napojów oraz słodyczy - nie będą kusiły - proste!
  3. Zamieńcie:

Słodkie napoje na wodę, wodę z dodatkiem cytryny, mięty, mrożonych malin, herbaty owocowe (parzone napary bez dodatku cukru)

Słodycze na orzechy, migdały, suszone owoce, owoce, domowe słodycze przygotowywane razem z dzieckiem (ciasteczka owsiane, babeczki itp.)

Jogurty owocowe na domowe jogurty przygotowane z jogurtu naturalnego i owoców - zblendujcie razem i gotowe!

  1. Bazujcie na naturalnych produktach- zdrowa dieta powinna opierać się w głównej mierze na naturalnych produktach. Ograniczcie do minimum kupowanie gotowych sosów, gotowych dań i żywności wysoko przetworzonej.
  2. Spożywajcie posiłki przy stole, bez oglądania TV, bez komputera czy telefonu
    Spożywanie posiłków uważnie bez czynników, które zakłócają naszą uwagę jest niezwykle ważne. Skupienie uwagi na jedzeniu ogranicza również niepotrzebne podjadanie.
  3. Cała rodzina to jedna drużyna!
    Wszyscy w rodzinie powinni trzymać się zaleceń zdrowego odżywiania i stylu życia – bez wyjątków. Porozmawiajcie z dziadkami na temat kupowania dzieciom słodyczy. Pamiętajcie, że to rodzice są wzorem dla swoich pociech, dlatego dawajcie swoim dzieciom dobry przykład.
  4. Zasięgnijcie porady dietetyka, jeżeli występuje w rodzinie otyłość i sami nie potraficie poradzić sobie z problemem.

 

Źródło: Infografika z materiałów do pobrania z ncez.pl

 

Bibliografia:

Raport „Cukier, otyłość – konsekwencje”, dostępny na stronie www.nfz.gov.pl/o-nfz/publikacje, https://www.nfz.gov.pl/download/gfx/nfz/pl/defaultstronaopisowa/349/43/1/raport_-_cukier.pdf

Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: report of a joint WHO/FAO expert consultation. WHO Technical Report Series 916, Geneva, 2003

 

Autorką artykułu jest:

Daria Sobczyk Dietetyk Kliniczny

Ukończyła studia na Wydziale Lekarskim Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie uzyskała tytuł magistra dietetyki klinicznej. Odbywała praktyki na różnych oddziałach klinicznych Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Obecnie prowadzi gabinet dietetyczny w Jaworzu. Specjalizuje się w żywieniu pacjentów z chorobami metabolicznymi, problemami hormonalnymi oraz innymi schorzeniami. Regularnie poszerza swoją wiedzę uczestnicząc w konferencjach z zakresu medycyny oraz dietetyki.

Adres: ul. Zdrojowa 93 Jaworze (obok Supermarket Jaworze Lewiatan)

Telefon: 793 738 153

Strona: www.dietetykabielsko.pl

Facebook:https://www.facebook.com/dietetykbielsko  

Podziel się na:

Najpopularniejsze:


NASZ BLOG

MAPA Z POMYSŁAMI - ŚCIĄGNIJ