Odwodnienie - groźne nie tylko podczas wakacji!

Data dodania: 2016-10-19

Wydaje Ci się, że problem odwodnienia pojawia się tylko w wakacje, kiedy panują upały? Mylisz się! Sprawdź, czym grozi odwodnienie, niezależnie od pory roku!

Czym tak naprawdę grozi odwodnienie?

Po szklankę wody sięgasz dopiero wtedy, gdy czujesz pragnienie? Zmień swoje nawyki żywieniowe, bo pijesz… za późno!

Odczuwanie pragnienia jest sygnałem, że w organizmie rozpoczął się proces odwadniania. Jest to stan, kiedy tracimy za dużo płynów wraz ze solami mineralnymi, wskutek czego na początku chce się pić, a ilość produkowanego moczu się zmniejsza.

Na kolejnym etapie tego procesu może dojść do zaburzeń rytmu serca, zaburzeń w gospodarce elektrolitowej, omdleń. Wraz z postępem odwodnienia pojawiają się mdłości i bóle głowy, zaburzenia czucia i ospałość. Dalsza utrata wody doprowadzi do bolesnych skurczów mięśni, marszczenia skóry oraz zagęszczenia moczu, może dojść do utraty przytomności.

W przypadkach skrajnego odwodnienia dochodzi nawet do śmierci.

W jakich sytuacjach grozi nam odwodnienie?

Do odwodnienia najczęściej dochodzi podczas letnich upałów – jednak nie oznacza to, że nie zdarza się to i zimą.

Szczególnie łatwo o odwodnienie podczas długich podróży, zarówno samolotowych (gdzie w składzie mieszaniny oddechowej znajduje się niewiele pary wodnej), jak i autokarowych (nieklimatyzowany pojazd może spowodować przegrzanie). Odwodnienie grozi również osobom, które uprawiają sport na świeżym, lecz suchym powietrzu.

Ponadto przełom jesieni i zimy to okres chorobowy. W tym czasie też można doprowadzić do odwodnienia, ponieważ płyny i elektrolity tracimy podczas wymiotów oraz biegunki. Dlatego nawet podczas choroby należy pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu.

Jak zapobiegać odwodnieniu?

Warto wyrobić sobie (a także maluchom!) nawyk sięgania po szklankę wody o regularnych porach, nawet jeżeli nie odczuwamy pragnienia. O odpowiednie nawodnienie organizmu powinni przede wszystkim dbać sportowcy oraz osoby wrażliwe: dzieci, kobiety w ciąży, starsze osoby.

Sama woda to jednak za mało, by zapobiec odwodnieniu – tak jak już zostało wspomniane, wraz z płynami tracimy także ważne składniki mineralne. Dlatego oprócz wody, warto pić regularnie płyny z elektrolitami, np. Orsalit. W okresie jesienno-zimowym świetnie sprawdzą się również ciepłe herbaty.

Artykuł powstał przy współpracy z www.orsalit.pl

Podziel się na:

Najpopularniejsze: