Dieta w ciąży - jak odżywiać mózg dziecka? Czyli o ważnej roli kwasów tłuszczowych omega-3 w okresie prenatalnym

Data dodania: 2017-06-07

Dieta w ciąży wpływa na samopoczucie przyszłej matki oraz wspomaga rozwój płodu. Kwasy tłuszczowe omega-3 pełnią istotną rolę w rozwoju mózgu i układu nerwowego dziecka już w okresie prenatalnym. Sprawdź, co włączyć do codziennej diety i gdzie szukać cennych kwasów tłuszczowych.

 

Odpowiednio skomponowana dieta kobiety w ciąży ma duże znaczenie dla tworzących się komórek nerwowych u płodu. Już na początku 1000 pierwszych dni życia dziecka (liczonych od poczęcia do około 3 roku życia), intensywnie rozwija się mózg dziecka. To, jak odżywia się matka może mieć wpływ na rozwój płodu oraz na teraźniejsze i przyszłe zdrowie dziecka.

 

Jak komponować dietę w ciąży?

Powinnaś spożywać pięć – sześć zbilansowanych posiłków w ciągu dnia. W Twoim menu nie może zabraknąć warzyw, owoców, mięsa i ryb, jaj i nabiału oraz orzechów i innych źródeł tłuszczów roślinnych. Na początku ciąży nie zwiększa się zapotrzebowanie energetyczne. Rośnie dopiero w II i II trymestrze – odpowiednio o 360 i 475 kcal na dobę w stosunku do zapotrzebowania przed ciążą. Szczególnie znaczenie ma jakość i wartość odżywcza posiłków. W okresie ciąży bardzo istotne są: kwas foliowy, żelazo, witamina D3, A, E, jod, wapń i magnez. Niektóre z tych składników dostarczysz z dietą, inne będziesz musiała suplementować. Porozmawiaj o tym z lekarzem.

 

Źródła kwasów omega-3 w ciążowej diecie

Bardzo istotne są kwasy tłuszczowe omega-3 (zwłaszcza kwas dokozaheksaenowy – DHA). Szczególnie duże zapotrzebowanie na ten składnik występuje w trzecim trymestrze ciąży, gdy intensywnie rozwija się układ nerwowy płodu. Kwas DHA jest głównym materiałem budulcowym mózgu (błon komórkowych komórek nerwowych kory mózgowej). Kwasy tłuszczowe omega-3 nie mogą być syntezowane  przez człowieka – należy dostarczyć je z dietą. Ich źródłem są ryby morskie, orzechy, siemię lniane, olej rzepakowy. Ponieważ w Polsce jest niskie spożycie ryb, ponadto wiele z nich ma wysoką zawartość metali ciężkich (np. rtęci), eksperci Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego zalecają suplementację DHA na poziomie 200-300 mg DHA na dobę (gdy ciężarna spożywa mało ryb zaleca się wyższą dawkę  400-600 mg DHA na dobę).

Podziel się na:

Komentarze:



Najpopularniejsze:


NOWY NUMER ON-LINE

NUMERY ARCHIWALNE


Aktualny Konkurs

Konkurs Beskidzka Mama

MIEJSCA PRZYJAZNE DZIECIOM